zaterdag 9 maart 2013

recept: Toblerone mousse

Vandaag hou ik een high tea bij mij thuis en iedereen maakt wat lekkers. Ik heb voor vandaag een Toblerone mousse gemaakt en ik laat jullie het recept zien.


Wat heb je nodig?

2,5 reep Toblerone
2 eiwitten
175 ml slagroom



Smelt de Toblerone repen au bain-marie.

Ondertussen vet ik mijn bak in met wat citroenolie, zodat deze vetvrij is.
 
Scheidt de dooier en het eiwit en meet de slagroom af in een maatbeker.
 
Daarna klop je de eiwitten stijf.
 
In een andere kom klop ik de slagroom.
 
Daarna voeg je de eiwitten bij de slagroom en voorzichtig (luchtig) omscheppen.
  
Pak een beetje van het eiwit en slagroom mengsel. Ongeveer een lepel en roer door de gesmolten Toblerone chocolade.

Daarna mag je het mengsel bij de rest van het eiwit en slagroom mengsel gieten.

Goed roeren en in de koelkast zetten en een nachtje wachten.
 
Wat heb je verder nog nodig?
 
- 6 glaasje 
- slagroom
- candy cane
- halve reep Toblerone
- stevige boterhamzak of een lepel
 
 
Ik heb een nachtje geslapen en de mousse is nu heel stevig geworden.
 
Ik maak een candy stokje (ja is nog van de kerst, hahaha) fijn met een vijzel.

Daarna vul ik de 6 kleine glaasjes voor ongeveer de helft. De mousse is namelijk heel machtig. Je kan in totaal 10 glaasjes mousse maken als je die tot de helft vult. Ik gebruik een stevig boterham plastic zakje (deze is van de Ikea) en doe daar de Toblerone mousse in. Ik knip aan de onderkant het puntje af zodat ik de mousse in de glaasje kan spuiten. Je kan het ook met een lepel doen, dat heb ik later ook gedaan, omdat het sneller ging en er toch nog wat stukjes nougat van de Toblerone achterbleven in de zak. Zonde natuurlijk!
 
 
Daarna spuit ik er slagroom op en doe daar de fijn gemalen candy cane over heen en als laatste een stukje Toblerone!
 
 
 
En nu? Lekker smullen, eet smakelijk!
 
 Heb jij weleens een chocolade mouse gemaakt? Ga jij dit recept ook eens uitproberen?

xoxo Elvira


Geen opmerkingen:

Een reactie posten