dinsdag 5 maart 2013

DIY: solid lotion bar

Een solid lotion bar is een body lotion in de vorm van een zeepje. Je koopt een bodylotion vaak in een vloeibare vorm. Vandaag maken we er een in een vaste vorm.


Wat heb je nodig?
  • shea butter (50 gram)
  • bijenwas (50 gram)
  • kokosolie (25 gram)
  • jojoba olie (25 ml)
siliconen cupcake vormpjes of een ijsblokjes houder.
optioneel: geurolie

Shea butter is verkrijgbaar bij de Afro Indian Market waar ik eerder al een artikel over had geschreven. De bijenwas en cacaoboter heb ik gekocht via Pura Total. De jojoba olie is van De Tuinen en de kokosolie kun je vinden in de Toko.

Nu gaan we over op het maken van de lotion bars.

Weeg de volgende ingrediënten: cacaoboter, bijenwas, sheabutter en kokosolie.

 
Nu gooi je alles in een kom en laat je alle ingrediënten au bain-marie smelten.
 
 
Giet de jojoba olie in een maatbeker.
 
 
Daarna voeg je de ingrediënten die je au bain-marie hebt gesmolten ook in de maatbeker en alles goed door elkaar roeren. Optioneel kan je nog een geurolie toevoegen.
 
 
Ik kocht bij de Xenos mini cupcake vormpjes. Ik gebruik 6 kleine en 2 normale cupcake vormpjes. Je kan ook andere vormpjes gebruiken zoals hartjes of een roos. Die zijn ook verkrijgbaar bij de o.a. de Xenos.
 
 
Ik giet alles in de maatbeker omdat je de vloeistof makkelijker in de cupcake vormpjes kan gieten.
 
 
Nu is het wachten tot ze hard worden. Je kan ze ook even in de koelkast zetten.
 
 
 
De kleine lotion bars kun je in een glazen potje bewaren.
 
 
Ik heb de grotere lotion bar in een papieren cupcake vormpje gedaan en zo kan ik het als een cadeautje geven aan iemand.
 

 
De lotion bar kun je gebruiken als een lipbalsem en wrijven op droge plekjes zoals ellebogen. Na het douchen kan je het over je hele lichaam gebruiken. Zorg ervoor dat je lichaam nog vochtig is en wrijf je lichaam er mee in. Droog je zelf af en je huid is heerlijk gehydrateerd.
 
Wat vind jij van deze DIY? Gebruik jij liever een vloeibare lotion of eentje in een vaste vorm?
 
xoxo Elvira


 
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten