zondag 10 februari 2013

DIY: roos scrub

Geef je huidje eens een heerlijke scrub. Scrubben is goed voor het weghalen van dode huidcellen. Door regelmatig te scrubben worden de nieuwe huidcellen zichtbaar. De huid ziet er dan ook een stuk glanzender en gezonder uit. En daarbij worden de verzorgingsproducten beter opgenomen door de huid en je word bruiner en het zorgt er voor dat je geen ingegroeide haartjes krijgt. Heb je een gevoelige of droge huid dan kan je het beste 2 keer in de maand scrubben en is je huid normaal tot vettig dan 1 a 2 keer per week. Daarna smeer je je zelf in met een heerlijke body butter of crème. Er zijn genoeg scrubs te koop in de winkel, maar nog leuker is het om zelf te maken.

 


Wat heb je nodig?

- zeezout (toko, € 1,79)
- druivenpit olie (supermarkt, € 4,30)
- avocado olie (Ebay, € 9,37)
- jojoba olie (de tuinen, € 9,99)
- kokos olie (toko, € 3,50)
- amandel olie (toko € 2,50)
- roos water (Turkse winkel, € 0,90)


Verder heb je nodig:

- Een leuk potje (verkrijgbaar bij Xenos, Action, Blokker)
- grote kom/bakje
- lepel

Optioneel:
- XL-draad/spaghetti draad
- theedoek
- lepeltjes

Bovengenoemde 3 producten zijn verkrijgbaar bij de Action


- etherische olie, rozengeur (De Tuinen, € 10,00)
- cosmetische kleurstof (Scent Delight € 2,10)

 
Meet eerst even af hoeveel zout er in je potje past. Giet daarna het zout in het bakje.
 
 
Verwarm de kokosolie.
 
 
 
Voeg alvast oliën in je bakje zout. Ik doe dit meestal een beetje op gevoel. Een flinke scheut druivenpit olie daarna een beetje amandelolie, jojoba olie, avocado olie en als de kokosolie klaar is giet je dat er ook bij. Ik wacht altijd even met het roos water.

 
Meng alles goed door elkaar, tot het een smeuïge substantie wordt.
 
 
Niet te smeuïg, want ik moet het rose water nog toevoegen, giet er net zoveel bij zodat jij de substantie het lekkerst vind. Het roos water geeft een subtiele geur aan je scrub.
 
Optioneel kan je ook nog wat extra rozen geur toevoegen en een kleurtje. Ik heb een roze poeder kleur. Hoe meer kleurstof je toevoegt, hoe feller de kleur roze wordt. De geur kan je net zo sterk maken als je zelf wil. Als je niet zo sterke geur wil dan doe je een paar druppels etherische olie en anders doe je er meer bij. Dat is naar eigen smaak. Gebruik wel altijd een etherische olie. Niet alle oliën zijn daarvoor geschikt.
 
 
 
 
Daarna schep je de scrub over in een potje.
 

Deksel erop en klaar is je potje overheerlijke scrub. Ik heb deze scrub een aantal keer als cadeautje gegeven en hij viel ontzettend goed in de smaak. Ik heb al vele mensen blij gemaakt. Zij blij en ik ook heel erg blij. Het enige wat je hoeft te doen is af en toe roeren, omdat de olie soms een beetje naar beneden zakt. Deze scrub is gezicht voor je lichaam, niet voor je gezicht, je kan wel eventueel velletjes van je lippen eraf scrubben. Ik het altijd een potje op het aanrecht staan, ik scrub mijn handen ook regelmatig. Heerlijk zachte handjes krijg je ervan. Daarna nog een dot handcreme! Heerlijk!
 
Je kan je potje op verschillende manieren versieren. Ik heb een theedoek gekocht en daar een vierkantje uitgeknipt. Het stukje theedoek vouw je om het potje, elastiekje eromheen en klaar.
 
 
Of met XL draad maak je een bandje en daar steek je er een lepel in, zodat je de scrub kan scheppen. Deze heb ik gemaakt via vinger haken.
 
 
Hieronder zie je een video hoe je zo een bandje kan maken.
 
zie je geen video, klik dan hier.
 
Ik vond deze schattige hartjes lepeltjes bij de Action (€ 0,79 set van 3)
  
 
en dan kun je het potje ook nog versieren met een label, deze kocht ik ook bij de Action (€ 0,59 p.s.) In dit boekje zitten diverse verschillende soorten labels.
 

 
Ik koop geen scrub meer in de winkel en gebruik alleen nog maar mijn eigen zelfgemaakte scrubs. Deze scrub is een beetje aan de prijzige kant omdat er veel verschillende oliën in zitten, maar ze hebben ieder hun werking, de ene olie is weer voor de rijpere huid terwijl de ander juist weer je huid voedt etc. Je kan ook een simpele scrub maken van alleen (normaal keuken)zout en olijfolie. Dan ben je er ook al en dan heb je een goedkopere versie, die ook goed is voor je huid. Vind je zout te grof, dan kan je ook nog kiezen voor suiker. Het fijne van een zelfgemaakte scrub is, dat je weet wat er in zit en er zijn geen producten bijgevoegd om de scrub goed te houden. De meeste producten worden gebruikt om er eten mee te bereiden.
 
Heerlijk, ik kan niet meer zonder en zeg nou zelf, het is toch ook een super origineel cadeautje om te geven!
 
Heb jij weleens een scrub gemaakt? Ga jij dit recept maken of heb jij nog andere ideeën voor een scrub?
 
xoxo Elvira


 
 
 
 
 
 


 
 
 
 

 
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten