woensdag 30 januari 2013

recept: Roti Kukus (Indonesische gestoomde cake)

Pasgeleden heb ik een stoompan gekocht en ik wil verschillende recepten uitproberen met de stoompan. Vandaag laat ik jullie zien hoe ik roti kukus maak.


Wat is roti kukus?

Roti kukus is een Indonesische cake. Het is een heerlijke luchtige cake. Kukus betekent stomen. De roti kukus wordt gemaakt in een stoompan.

Wat is een stoompan?


De roti kukus wordt gemaakt in een stoompan. Mijn stoompan kocht ik voor € 23,95 in de Toko en hij heeft een diameter van 26 cm. Ze hebben diverse formaten, ze hebben ook nog kleinere, maar ook hele grote. In de stoompan worden de producten gaar in de dampen van kokend water. De stoompan heeft 3 verdiepingen. De onderste pan waar je het water in doet en de andere 2 pannen hebben gaatjes op de bodem, waar de stoom doorheen kan. Daarboven op een deksel op alles goed af te sluiten,  zodat de stoom niet kan ontsnappen. Het voedsel komt niet in contact met het water. De smaakstoffen blijven dan beter bewaard dan bij koken. De speciale stoompan werkt het beste bij het stomen. Als je niet de beschikking hebt over een stoompan, kun je ook een zeef of vergiet gebruiken en deze in een pan hangen. (au bain-marie methode). De zeef of vergiet moet wel hittebestendig zijn. Vele producten zijn geschikt om te stomen, zoals groente, aardappels, rijst, vlees, maar ook cake! En dat laat ik jullie vandaag zien!

Het recept

Wat heb je nodig?
  • 3 eieren
  • 250 gram suiker
  • 2 zakjes vanille suiker
  • 175 ml 7up (of spa rood)
  • 250 gram gezeefde bloem en 1 theelepel bakpoeder (of 250 gram zelfrijzend bakmeel)
  • pandan kleurstof* of cacao
  • bakpapier
  • stoompan*
  • zeef
  • theedoek
  • mixer
  • spatel
* verkrijgbaar in de Toko. In Arnhem zijn er genoeg Toko´s te vinden. Ik zelf ga vaak naar de Superstore Oriental Arnhem aan de Johan de Wittlaan. Als er geen Toko bij jou in de buurt is kun je online veel webshop Toko´s vinden. Zoals bijvoorbeeld bij Waroengsipiet.

 


Bekleed de bodem en zijkant van de stoompan met bakpapier en zet de stoompan met water alvast aan.

 
 
Klop de eieren, suiker en vanillesuiker ca. 5 minuten met een mixer.
 
 
 
Doe de 7up erbij en je ziet het beslag rijzen.
 

 
Doe de gezeefde bloem met bakpoeder erbij en roer alles goed door met een spatel.
 

 
Voeg de pandankleurstof (de cake wordt dan groen) of cacao toe en roer met de spatel goed door.
 
 
 
Voeg daarna het beslag in de bovenpan van de stoompan, die je bekleed hebt met bakpapier en zet hem op de stoompan.
 

De deksel bekleed je met een theedoek en doe je bovenop de pan.
 
 
Zorg ervoor dat je genoeg water onderin de pan hebt. De deksel tussendoor er niet afhalen, want dan kan de cake inzakken. Ik zet de pan 15 minuten op hoog vuur en daarna moet je het geheel nog eens ca. 15 minuten goed droog laten stomen op een laag vuur. Even met een sateprikker in de cake prikken en als de prikker er schoon uitkomt is de cake klaar, anders moet de cake nog even doorstomen.

En zie hier het resultaat:
 


Ik vind het echt een heerlijke cake en helemaal niet moeilijk om te maken. Als je geen stoompan hebt, zou je het dus ook au bain-marie kunnen proberen, zoals ik al eerder in dit artikel heb verteld. Zelf heb ik dat nog nooit geprobeerd. De cake vind ik het lekkerst met pandan smaak. De eerste keer dat ik de cake had gemaakt had ik er wat cacao poeder ingedaan. Je kan voor de variatie ook nog wat kokos toevoegen of hagelslag of koffiecreamer. De cake zou eigenlijk ook een beetje uitelkaar moeten barsten, maar dat is mij nog niet gelukt. Als je dat namelijk lukt, is de cake PERFECT! Ik weet niet precies waar het aan ligt, dat het niet lukt bij mij, maar hij smaakt prima!

gebarsten roti kukus
 
Tip: voor wat extra smaak kan je de cake evt. met boter besmeren.

Je kan ook kleine cakejes maken. Dan heb je speciale bakvormpjes nodig die in de stoompan kunnen. Voor meer kleuren in de cake kan je kleurstoffen kopen in de Toko.


bakvorm speciaal voor de stoompan
 
selamat makan (= eet smakelijk)
 
 
 
Heb jij deze cake weleens gemaakt of ga jij het recept uitproberen? Misschien heb jij nog wel tips voor mij? Laat het mij weten!
 
xoxo Elvira 
 
 
 





9 opmerkingen:

  1. Heerlijk. Ben benieuwd naar de volgende recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga er zeker nog een aantal recepten uitproberen. Hou de site in de gaten!

      Verwijderen
  2. Ja graag, let me know! Leuk, dat je het recept gaat uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ik heb hem gemaakt zonder bakpapier en zoals mijn vader vroeger deed met theedoek en hij is echt heel mooi open gebarsten lijkt wel een bloem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Te gek! :) mij is het nog steeds niet gelukt om hem zo mooi gebarsten te krijgen, maar smaakt er zeker niet minder om.

      Verwijderen
  4. Nou ik heb hem gemaakt zonder bakpapier en zoals mijn vader vroeger deed met theedoek en hij is echt heel mooi open gebarsten lijkt wel een bloem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dacht een x ga het gewoon proberen.... nu ga ik de 5e maken.... hahaha te lekker... onopengebarsten, maar niets mis mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik maak mijn roti kukus i.p.v. bakpapier in de stomer met ook een theedoek en daar giet ik het beslag in, en natuurlijk nog een theedoek om de deksel. De roto kukus is bij bij mij altijd gebarsten dus misschien proberen.

    BeantwoordenVerwijderen